Du er nå her:  index > > artikkel


Spilltest: Call of Duty 2

Av: Didrik K. Øverby | Utskriftsvennlig

Call of Duty har endelig fått en oppfølger, og ungdomsiden er på plass for å se om det duger!




Mange husker sikkert en av de store titlene fra 2003; Call of Duty. Spillet, snekret sammen av Infinity Ward, ble en stor suksess, og da er sjansen stor for en oppfølger. Etter 2 års venting er Call of Duty 2 her, og spørsmålet er: greier det å leve opp til forventningene?

Rett på sak
Etter å ha installert spillet og fyrt det opp, får man en liten filmsnutt fra history channel som forklarer situasjonen man er i, før man deretter kastes man inn i rollen som russeren Vasili Ivanovich Koslov. Året er 1941, og nazityskland retter blikket mot sovjetunionen. Dette må vår soldat på saken stoppe! Etter noen få minutter med basic training, hvor man blant annet kaster poteter istedenfor granater (These are potatoes Comrade Commissar. Why are we using potatoes instead of real grenades? -Because real grenades are valuable! In fact, they are wort a lot more than you are!) er det tid for tyskerslakt. Her er det ikke snakk om å starte rolig, etter å fått tak i et skikkelig automatvåpen er det fullt kjør. For de som er vant med fps (first person shooter/førstepersons skytespill) er dette grei match, men jeg vil anta det er litt vanskeligere for de litt mer uerfarne. Det første som slår en er at det ikke er noe helseindikator, og at hvis man blir såret er det bare å komme seg vekk fra all skytingen, så er man igjen fit for fight! Dette gjør på den ene siden at man slipper å lete etter healthpacks hele tiden, men ødelegger litt av det taktiske elementet når man bare kan løpe inn, skyte vilt, ta noen skudd, trekke seg tilbake og være like fin rett etterpå.

Uansett, etter å ha spilt seg gjennom det første oppdraget åpnes også den britiske kampanjen, som stort sett foregår i nordafrika, men senere får man også prøve seg som amerikansk soldat.

Bra AI
Jeg må innrømme at jeg ikke satte vanskelighetsgraden på verre en «regular», altså nest enklest, men allikevel fikk jeg til tider heftig juling. AI'n (Artificial Intelligense/Kunstig innteligens) er for det meste veldig bra og gir en god utfordring. Dette skjer for det meste når man møter på mange fiender på en gang, gjerne hvis man er litt vel aggressiv og stormer inn i en bygning, eller hvis man ikke kommer seg vekk fra granater. Det skjer også at «ze Germans» løper på egne granater og blir kjøttdeig, men dette kan skje selv den beste. Noe som derimot til tider er veldig frustrerende er tyskernes evne til å sette seg opp og skyte på deg med pistol, enda de har blitt fylt med x antall kilo bly fra før. Den manglende quicksavefunksjonen er også til tider uhyre plagsom, siden man ofte blir autolagrer midt i en skuddveksling, men også fordi man ofte må spille de samme områdene flere ganger hvis man dør rett før et autolagringspunkt.

Når det kommer til granater, en av nyvinningene i CoD2 er en indikator som popper opp og sier ifra om det er noen skumle usikrede granater i nærheten. Dette er kanskje ikke så realistisk, men sparer deg fra den visse død bøttevis av ganger.

Grei grafikk, superb lyd
Når det kommer til grafikk er CoD2 akkurat passe etter min mening. Ikke stygg, men titler som F.E.A.R, Quake4, og ikke minst Day of Defeat: Source (som minner mye om CoD2), har lagt lista høyt og ser bedre ut. Det er allikevel ofte store områder med titalls fiender som kommer stormende mot deg samtidig, og da er det ikke så farlig hvordan de ser ut. Grafikken er som kjent heller ikke alt, og det er når det komme til lyden CoD2 viser muskler. Alt fra det glimrende stemningsskapende soundtracket, til våpenlyder, stemmer og eksplosjoner låter utrolig bra og gjør at man virkelig føler at man sitter midt oppi det (hvis man har bra høytalere selvsagt) og lager en bra atmosfære!

Konklusjon
Selv om markedet er fult skytespill basert på 2. verdenskrig, føler jeg allikevel at det er plass til Call of Duty 2. Er du fan av fps genren, er det iverfall ingen tvil. Stemningen og atmosfæren vil suge deg inn til du er ferdig, bare avbrutt av banning fra de endeløse granatene og soldater som tilsynelatende står opp fra de døde.

Bilder fra spillet på: http://www.callofduty.com

Kilder: http://www.ign.com (Samlet spilletid).

Systemkrav: 9.0c kompatibelt skjermkort med 64MB ram, Pentium(R) 4 1.4GHz eller AMD Athlon (TM) XP 1700+ og 256 MB RAM (512 MB RAM anbefalt)
Testet på: Geforce 6800NU med 128MB ram, Amd Athlon XP 2400+ og 1GB ram

PS: Lyst til å prøve det, og se om det fungerer på pc'n din, last ned demoen fra blant annet gamershell. (Merk: Det ferdige spillet skal vistnok være tweaket litt etter at demoen ble sluppet, og fungere litt bedre).

*Anmeldelsen er basert på 6.8 timers spilling. Hele spillet anslås til å vare i rundt 10-12 timer.

(Ungdomsiden.no 05.11.05, 17:05)


Flere anmeldelser:
- The Dog Island omtale
- No More Heroes omtale
- Krigen har begynt. Er du klar?
- Olympiske lekene man kunne vært foruten
- Verdens kjedeligste party
- Endelig er oppfølgeren til Super Mario 64 her
- Supre Super Paper Mario
- FIFA07 (PS2)
- Spilltest: Call of Duty 2
- Battlefield 2
Flere data og spill-artikler:
- En god måte å våkne på
- Høstens 360 spill
- Dataforhandler tatt for kopiering
- Høstens store Nintendospill
- 16-åring tiltales for fildeling
- Fildelere om seg selv
- Arkiv: Kjent norsk fildeler snakker ut
- Fildelings- undersøkelse
- Bonnier Amigo Music hacket
- Uenige om fildeling

Tilbake
annonser: