Du er nå her:  index > > artikkel

FIFA07 (PS2)

Av: Kristian Finstad | Utskriftsvennlig

Electronic Arts’ trettende FIFA fotballspill bærer preg av å ha mange forgjengere. Spillet byr på veldig lite nytt gameplaymessig i forhold til forrige versjon, men likevel liker jeg spillet veldig godt...

Gameplay
Det er som sagt veldig lite forandring i gameplayet fra 2006-versjonen, men jeg synes ikke gjør så mye ettersom at jeg likte det veldig godt! Man kan velge mellom fire forskjellige kontrolloppsett, to oppsett hvor man beveger spillerne med piltastene, og en hvor man styrer dem med analogspaken. Kontrollen på spillerne er fin, og de gjør som regel det du vil at dem skal gjøre. Den eneste tingen som irriterer meg litt er når motspillerne har ballen og man vil bytte på hvilken spiller man skal kontrollere. Ofte velger spillet en helt annen person enn den jeg vil skal bli valgt.

Grafikk
Grafikkmessig har Electronic Arts gjort en god jobb som alltid. Grafikk er et hakk bedre enn på FIFA 2006, spesielt med tanke på animasjoner og hvordan spillerne beveger seg når de har ballen mellom føttene. Man kan kjenne igjen David Beckham’s skudd og Cristiano Ronaldo’s løping. Utseendet til de forskjellige spillerne varierer i virkelighetstrohet. Ronaldinho ser omtrent prikk lik ut som i virkeligheten, mens for eksempel David Beckham ikke ser fullt så flott ut…

Lyd
Musikkutvalget i FIFA07 er utrolig bra synes jeg. Artister som Keane, Muse, Paul Oakenfold, Ralph Myerz and The Jack Herren Band og Surferosa er å høre i spillet. Kommentatorene og publikum er de som sørger for stemningen lydmessig under en kamp. Kommentatorene er jevnt over bra, men i enkelte situasjoner imponerer de ikke. Det skjer for eksempel at de skriker i spenning etter et forsiktig tilbakespill til keeperen. Publikum synes jeg er litt trege med å begynne å juble noen ganger. Noen ganger når man scorer mål tar det 2-3 sekunder før publikum så vidt begynner å småjuble litt. Bortsett fra det liker jeg publikums reaksjoner på det som skjer på banen godt. Spesielt når de setter i gang å synge supportersangen til laget ditt!

Spillmoduser
I årets versjon av FIFA kan man være manager for en klubb, og føre laget sitt til topps i ligaen! Denne funksjonen blir fort veldig kjedelig og er som en veldig forenklet versjon av Football Manager.
Man kan lage egne turneringer eller spille for eksempel FA-Cupen. Dette er det egentlig ikke noe spesielt å kommentere på.