Du er nå her:  index > > artikkel

Supre Super Paper Mario

Av: Stefan Johansen | Utskriftsvennlig

Det tredje spillet i Paper Mario serien kom i september. Vi har testet Mario sin debut på Wii.

Super Paper Mario er det tredje spillet i serien. Dette spillet var planlagt til Nintendo Gamecube. Nintendo ombestemte seg og ville heller ha det på Wii. Det bør også nevnes at dette er Mario sitt første eventyr på konsollen. Historien minner heller om lubne Mario enn papirtynne Mario. For historien er langt fra tynn. Peach er ikke kidnappet av Bowser. Men hun må riktignok gifte seg med han. Ifølge en eldre profeti så vil verden gå under om de ikke gifter seg. Mannen som tror på dette er greven Bleck. Men slapp av, de gifter seg ikke, for spillet, eller historien går tilbake i tid, og det er da Mario sitt eventyr begynner.

Er du med? hva med dette: Nå skal mario stanse Bleck, og får hjelp fra Luigi, Peach og Bowser. Ja, du leste riktig. Dette virker nesten som om man tar en scene fra Charmed og Hotel Cæsar. Men neida, dette er Super paper Mario på sitt beste, med en morsom historie.

Det er ikke bare eventyret som går tilbake i tid, eller "et skritt tilbake" om du vil. For det gjør nemlig spillemåten også. Super Paper Mario har gått bort ifra sin tradisjonelle RPG stil, og nå gjør man slik som i gamle dager. Hopper på fiendene. Eller eventuelt løper på de, for Mario, og de andre spillbare figurene har en egenskap som gjør de gigantiske! De blir nesten praktisk talt hele tv-skjermen. Så da er det bare å løpe ned fiendene. man kan også bytte mellom 2D og 3D. Noe som er utrolig morsomt.

Mesteparten av historien foregår i 2D-verdenen, som er vanlig i Paper Mario serien. Men for å finne den gjemte nøkkelen, eller den andre trappen kan man bytte om til 3D og komme seg videre. Veldig, veldig morsomt, og overaksende lett. Man setter seg fort inn i dette. Og selv om det virker komplisert, er det langt fra det.

For å hjelpe deg gjennom spillet har du hjelpere. Som hjelper deg, merkelig nok. Disse heter Pixl, og hver å en av dem har sin egenskap for å, merkelig nok, hjelpe deg videre i spillet. Du starter med en pixel, men det tar ikke lang tid før du får flere. Mange flere. Siden spillet går et skritt tilbake i kampsystemet så vil ikke Pixlene hjelpe deg slik vi er vant med i de tidligere spillene.

Selv om kampsystemet er annerledes går man fortsatt opp i level. Så noen RPG elementer er det. Selv om det ikke minner om et "vanlig" RPG spill. Det er ikke bare kampsystemet som er gammeltnytt. I Super paper mario kan du også få flere spillbare figurer. Du kan f.eks spille som Bowser som spruter ild ut ifra munnen, eller som peach som gjør som jenter flest: flyr med en parasoll.

Grafisk sett er det veldig bra. Spillene i serien har levert varene når det kommer til grafikk og lyd, å det gjør det til Wii versjonen også. Mye er også likt forgjengeren, siden Super paper mario egentlig var ment til gamecube er mye av grafikken lik paper mario and the thousand year door. Noen eksempler på dette er for eksempel dørene og tekst

Kontrollfølelsen er der også. Den er veldig bra og du kommer lett inn i den. Du holder kontrolleren som når du feks spiller et bilspill, altså holder du den sidelengs. Men kontrolleren skal ikke bare holdes sidelengs. Iblandt må du sikte på skjermen for å finne en hemmelig dør, du må også riste kontrolleren når du skal bruke et hjelpemiddel. Så kontrolleren fungerer ganske bra!

Dette spillet anbefales til alle som liker Mario og RPG. Du får et morsomt spill, men mye dialog. Kontrolleren fungerer bra, og du kmmer til å sette deg lett inn i den. Grafikken og lyden er bra, og retro følelsen får du i flere stadier i spillet. Historien er morsom, Mario gjør dessuten en bra debut for konsollen. Om du ikke har prøvd Paper Mario serien før anbefales det å prøve dette spillet. Og det er jo også en bra måte og vente på den mer tradisjonelle, lubne Mario, som skal til galaksen senere denne måneden. Men i mellomtiden: Kos deg med Super Paper Mario

NB: Det er et problem med spillet i kapitell 2.2. Om du prater med Mimi før du henter en nøkkel så fryser spillet seg. Det skal være mulig og bytte discen og få et feilfritt tilbake. Dette skal gå an fra november/desember.
Mario i 3-D Mario i 2-D

(Ungdomsiden.no 07.11.07, 13:49)

Flere anmeldelser: