Du er nå her:  index > > artikkel

Krigen har begynt. Er du klar?

Av: Stefan Johansen | Utskriftsvennlig

Skytere? Klare, bazookaskytere? Klare, fly? Klare, tankser? Klare Samle troppene, du skal i krig. Battalion Wars 2 til Wii har blitt lansert

Om du skal være i tvil så er Battalion Wars et krigsspill. Det foregår ikke under andre verdenskrig, men i ekte tid. Ikke er det ekte krig heller, for dette er et spill som ikke kan sammelignes med f.eks ”Call of Duty” serien. ”Battalion Wars” er en litt søtere utgave av et krigsspill. Animasjonene er søtere, og leker litt med grafikken, mens ”Call of Duty” er mer virkelighetsnært. Dette er et taktisk spill, du skal ikke bare ha kontroll over deg selv, men også alle andre enheter på laget ditt. Det er snakk om alt fra vanlige skytere til bombefly, å du kan selv velge og styre hva som helst, hele tiden du vil.

Nytt og forbedret

Dette er en kjent og kjær spillserie som har eksistert nesten siden GameBoy Advance har eksistert. For ”Battalion Wars” er nemlig den stasjonære varianten av de bærbare spillene ”Advance Wars” som også nylig fikk et spill til Nintendo DS.

Men ”Battalion Wars” historien begynte på Gamecube. Det var et bra spill. Men få brett, ingen multiplayer og litt vanskelig kontroll gjorde at spillet ikke ble helt den suksessen Nintendo hadde håpet på. Men med den nye konsollen, Wii, tenkte Nintendo at ”Battalion wars” var et perfekt spill for konsollen. For det har blitt lettere og spille oppfølgeren, du beveger deg rundt med Nunchucken, og du endrer kameraet med Wiimoten.

Forvirrende kamera

Selv om det har blitt lettere og kontrollere enhetene du har sendt ut, så har det nødvendivis ikke blitt lettere med oversikten. Det skal den minste bevegelse til for at du snur deg rundt, og det skal ikke så mye til for at kameraet låser seg fast. Se for deg dette

Du er ute i kamp, du har sendt alle enheter for å skyte på et mål. Du har valgt kameraet på det høyeste, sånn at du har oversikt over alt som skjer. Du tar en en bazookaskyter og løper til målet. Plutselig kommer kameraet nært inntil, selv om det er kontrollert til å være høyt oppe og det ender opp med at du må løpe rundt og sikte i været for å få endret oversikten.

Det som lett skjer med det problemet, utenom at det er vannvittig irriterende, er jo så klart at du kan miste mange viktige enheter, og derfor tape kampen. Det er ogdå veldig vanskelig og vite hvem som faktisk er deg også, siden det er mange like enheter i spillet har man ikke alltid kontroll.

Kort enspiller modus, men…

Om du kjøper dette spillet for å kun spille alene er det ikke så mye å hente i dette spillet. Enspillerdelen varer ikke så altfor lenge, og det skal ikke mange timene til for å runde spillet. Likevel tar det lang tid om du vil få A eller S karakter etter endt brett, det er ganske krevende og kommer til å ta tid. Men heldigvis så har ”Battalion Wars 2” fått det den forrige versjonen ikke hadde. Nemlig multiplayer modus og online spilling. Multiplayer er ikke prøvd, men online derimot, og det er ganske morsomt å spille online. Du har mange forskjellige moduser å velge mellom, og du kan enten spille mot hvem som helst, eller en venn.

Kjedelig nok, så er det mange som ikke tåler å tape en kamp. Så det er mange som skrur av spillet om du holder på å vinne. Riktignok har Nintendo sørget for at den som ender online spill har tapt, mens seieren går til deg. Likevel er det irriterende når noen skrur av midt under en kamp.

For å oppsumere så er det ganske morsomt å spille online, men du kommer til å oppleve folk som trekker seg fra kampene. Enspillerdelen er i det korteste laget, og kameraet er veldig irriterende til tider. Sånn ca hver eneste kamp. Selv om det er vanskelig å alltid ha oversikten over alle enhetene er dette noe du får bedre kontroll på etterhvert. Kontrollene er lettere, grafikken er så som så, og voiceactingen er helt forfedelig. Jeg hadde det gøy å spille online, men det var vel ca det også. Om du kjøper dette for å spille online Har du det gøy noen dager, til man blir litt lei. Om du kjøper det kun for å spille alene, hverken online eller med venner, så hadde jeg ikke kjøpt dette, men heller ventet på f.eks Mario Kart Wii.

(Ungdomsiden.no 27.02.08, 11:40)

Flere anmeldelser:
- The Dog Island omtale