Du er nå her:  index > > artikkel

No More Heroes omtale

Av: Stefan Johansen | Utskriftsvennlig

Hva får man om man blander ”Grand Theft Auto” og ”Red Steel”? Det kommer vel man mest sannsynlig og ikke finne ut av. Men ”No More Heroes” minner som en god blanding

dette er sjefen: Travis

I spillet er det karakteren Travis Touchdown som er sjefen. Han bor på et så koslig sted som har fått navnet Santa Destroy. Og om du skulle lure: Santa Destroy ligger I California. Iallefall I dette spillet. Travis bor på et motell, kjører en nokså stor versjon av en motorsykkel og rett og slett lever livet sitt. Så får han nøye på en laserkatana. Det er da livet hans forandrer seg. For nå har han en oppgave å gjøre, eller rettere sagt ti: han skal drepe de beste leiemorderne I verden. Hvorfor? Fordi Travis Touchdown skal få råd til spill så klart.

Varierende læringskurve

Når man starter å spille får man en opplæring I åssen man bruker sverdet. Kanskje litt for mange, for det var litt frustrerende I starten, men etterhvert gikk det bedre, og nå sitter kontrollen veldig lett. Men du kan bli litt forvirret I starten. Når du har kommet deg inn I spillet og lært deg knepene så funker det veldig bra! Du beveger deg rundt med styrespaken på nunchucken, og ved hjelp av A knappen på Wiimoten svinger du det fine lasersverdet. Eneste problemet jeg har hatt er at Wiimoten ikke alltid reagerer på et angrep med sverdet. Det er ikke store problemet, for det skjer ikke så ofte. Men litt irriterende når det først skjer

Voldelig?

Før jeg spilte spillet var det mange som var litt frustrerte over at en europeiske verssjonen har blitt sensurert. Det vil si at når du kjemper med sverdet så er ikke blodet rødt, men svart. Når du har drept fyren ”eksploderer” han, og det ser ut som en eklsplosjon av grillkøl. Men dette er ikke noe du tenker så mye over, og om du er I tvil så ødelegger det ikke spilloplevelsen. Men enkelte er optatte av at blodet skal være rødt, og om du også er det så kan du skaffe deg den amerikanske versjonen og Freeloader, så er ikke det noe problem lenger.

Spennende og stygt samtidig

Det er vanskelig å forklare grafikken I ”No More heroes” Spillet ser ut som en blanding mellom Nintendo 64 og Gamecube grafikk, men likevel er det noe Anime grafikk over spillet. Selv om spillet ikke er så særlig pent, så er det en stilig grafikkeffekt, og gjør spillopplevelsen spennende. Selv om dette høres litt motsigende ut så er det vanskelig å forklare som sagt. Prøv spillet selv, eller sjekk ut bilder og filmer på nettet, så forstår du kanskje hva jeg mener.

For å oppsumere så har Wii endelig fått et spill som har 16+ aldersårgrensen, selv om spillet har blitt sensurert slik at blodfargen er rød så gjør ikke det noe mer spilloplevelsen. Grafikken er både stygg og spenennde samtidig, og gameren Travis Touchdown er kanskje en av de kuleste spillkarakterene på lenge. Kontrolleren føles litt rart I starten pga alt det som må læres, men dette løses raskt. Dette var et spenennde spill, så når kommer oppfølgeren tro? For det tror jeg den gjør.

(Ungdomsiden.no 19.03.08, 19:07)

Flere anmeldelser:
- The Dog Island omtale